• +358405639011
  • tomi@overthelimits.fi

 

Nyt tietoni löytyvät myös APT-rekisteristä! Tsekkaahan täältä! https://hakemus.apt-personaltrainer.fi/tomi.soikkeli

APT on lyhenne sanoista Auktorisoitu personal trainer. Se on rekisteröity tavaramerkki, joka takaa, että personal trainer on koulutettu alan standardien mukaisesti tuottamaan laadukkaita liikunta- ja hyvinvointipalveluita. Personal trainereita kouluttavien koulutusorganisaatioiden auktorisointia sekä alalla työskentelevien auktorisoitujen personal trainerien APT®-hakemistoa hallinnoi Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry.

Palautetta asiakkailta

 

”Tomi ohjaajana osaa upealla tavalla kaivaa ilon esille silloin kun sitä ei meinaa itse jaksaa kaivaa. Se on hieno piirre ja yksi monista hänen vahvuuksistaan ohjaajana.”

Nainen 30-vuotias

 

”Treenit ovat vastanneet oikein hyvin tarpeitani ja tavoitteitani. Tomi on hienosti ottanut huomioon sairauteni ja ottanut selville, miten treeni auttaa niihin. Itse treeniohjelma on laadittu sopivaksi huonoon kuntooni nähden ja siinä on vaihtelua ettei treenaaminen ala kyllästyttää. Opetustyyli on innostava ja hän opetti liikkeet niin että opin tekemään ne oikein. Plussaa siitä että voin tehdä ohjelman missä vain.”

Nainen 55-vuotias

 

”Tomin kanssa on helppo ja luonteva keskustella. Ohjaajana hän on motivoiva ja osaa innostaa eteenpäin omalla esimerkillään. Hyvää asiakaspalvelua.”

Mies 25-vuotias

 

 

 

Valmentajana

Olen Tomi Soikkeli, personal trainer ja muutosvalmentaja Helsingistä. Olen kouluttautunut auktorisoiduksi personal traineriksi ja lisäksi olen tehnyt muutosvalmennusta niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Ajattelen ihmistä kokonaisvaltaisesti ja jos halutaan saada jotain muutosta aikaan, on hyvä ajatella asioita useasta näkökulmasta. Valmennuspaketeissa voit valita joko Basic Personal training-, Basic Life Coaching- tai All Inclusive-paketin. Kaikissa valmennuksissa yhteistä on muutosvalmennukseen kuuluva tavoitteiden määrittely ja keinojen etsiminen, miten lopulta pääsemme lähemmäksi päämääriämme ja unelmiamme. Autan mielelläni sua matkallasi tavoitteisiisi.

 

 

 

Mistä sä sytyt?

Valinnoilla on suuri merkitys tavoitteiden saavuttamisessa. Sekin on valinta, ettei tee mitään ja on vain paikoillaan. Kun tavoitteet on treenaamisessa, eri valinnoilla voimme tukea omaa liikkumistamme ja pyrkiä progressiiviseen kehitykseen. Joskus kehitys kuitenkin jää junnaamaan paikalleen ja pitää uudelleen miettiä omia tavoitteita ja päivittäisiä valintoja. Tukevatko syömistottumuksemme treenaamistamme ja nukummeko tarpeeksi, jotta palautuminen ei jää liian lyhyeksi? Millainen treeniohjelmasi on ja vaihteletko sitä tarpeeksi usein? Kroppa adaptoituu samaan treeniin jo muutamassa kuukaudessa, ja sen jälkeen olisi hyvä jo tehdä siihen jonkinlaisia muutoksia. Painonhallinnassa ja laihduksessa ruokavalio on merkityksellisin ja liikunta on siinä yhtenä hyvänä tukipilarina. Jos ruokavalioon ei kuitenkaan tee muutoksia, harvemmin myöskään paino lähtee laskemaan. Personal trainerina tuen sinua tavoitteidesi saavuttamisessa, oli kyse sitten Viking-kilpailuun valmistautumisessa, painonhallinnassa tai vaikkapa korkean verenpaineen laskemisessa. Keksimme yhdessä keinot, miten tavoitteeseen lopulta päästään.

 

Sun elämä, sun valinnat

Mitä hyvinvointi ja terveys merkitsee sulle? Mitkä asiat motivoivat sua, kun heräät aamulla? Millaisia unelmia ja tavoitteita sulla on elämässä? Mikä tekee sut onnelliseksi?

Mulle hyvinvointi koostuu monesta asiasta; laadukkaasta ravinnosta, säännöllisestä liikunnasta, hyvistä unista, sosiaalisista suhteista ja päämäärätietoisesta itsensä kehittämisestä. Onnellisuus ja onnen hetket tulee siinä sivussa kaiken mukana. Elämään kuuluu notkahdukset ja vastoinkäymiset, jotta tietää myös, mitkä on sitten oikeasti niitä hyviä hetkiä. Vastoinkäymiset myös vahvistavat meitä, ja uusien tullessa ollemme vahvempia kohtaamaan niitä. Mieti, mistä asioista sä saat voimaa, kun sulla on menossa huono päivä, ja mikä sua kantaa niinä hetkinä? Ohjaako pelot sun elämää, vai oletko sä itse sun oman elämäsi ohjaaja ja käsikirjoittaja? Life Coachina voin olla tässä matkassa mukana, ja voimme tutkia, voisiko arjesta saada vieläkin enemmän irti. Oli tavoite tai unelma mikä tahansa, aina kannattaa pyrkiä niitä kohti. Niistä me saadaan toivoa.

 

 

 

Seitsemän askelta muutokseen

1. Ensimmäinen askel muutoksen polulla on muutoksen tarve

Mistä muutoksen tarve sun kohdalla lähtee? Lähteekö se sun omista tarpeista vai jonkun toisen? Jos muutoksen tarve ei ole tarpeeksi kova, helposti myös muutoksen toteuttaminen käytännön tasolla jää lyhyeksi. Jos taas muutoksen tarpeen lähtökohdat ovat lujat, on useimmiten myös helpompi lähteä tekemään töitä tavoitteensa eteen. Motivaatio vie jo pitkälle.

 

2. Toinen askel on päätöksen tekeminen muutoksesta

Oletko valmis muutokseen? Oletko valmis tekemään töitä sun tavoitteen eteen? Päätöksen tekeminen muutoksesta on jo iso askel kohti omaa tavoitetta. Mitä konkreettisempi tavoite, sitä helpommin se on myös tavoiteltavissa. Oli kyse sitten laihduttamisesta, kymppirunille valmistautumisesta tai alan vaihdosta, mielikuvilla ja kuvien käyttämisellä muutos pysyy mielessä. Laita jääkaapin seinälle kuva tai teksti unelmien ammatistasi tai unelmien vartalosta. Näin työstät sitä päivittäin myös alitajuntaisesti.

 

3. Kolmas askel muutokseen on keinojen löytäminen

Ennen kaikkea olennaista on lähteä luomaan edellytyksiä omaan elämään, jotka helpottavat tämän muutoksen prosessia. Usein lähdetään tekemään treeniohjelmia ja ruokavalion suunnittelua sen pidemmittä puheitta, mutta entä jos ensin keskityttäisiinkin niihin puitteisiin, mihin ollaan tekemässä muutoksia, ja sen jälkeen tehdään varsinaiset suunnitelmat. Käytännössä tarkoittaa sitä, että mietitään missä välissä sun on mahdollista päivittäin harrastaa liikuntaa ja olisiko esimerkiksi parasta, että valittua liikuntamuotoa voisi harrastaa kotona kuntosalin sijaan. Muuhun elämään jäisi mahdollisesti enemmän aikaa, kun matkoihin salille ei kulu aikaa muutenkin hektisessä elämässä. Myös kun mietitään syömistottumuksia ja säännöllisen ateriarytmin tärkeyttä, usein tulee puheeksi arjen kiireet ja se, ettei ole aikaa tehdä terveellistä ruokaa tai syödä perheen kesken kotona. Kyse on kuitenkin valinnoista, ja mitkä asiat ovat meillä tärkeysjärjestyksessä. Mitä jos mietimme ensin nämä asiat kuntoon, ja sen jälkeen kiinnitämme huomiota mitä treenaat ja mitä syöt?

 

4. Neljäs askel muutoksen polulla on tavoitteen asettaminen muutokselle

Olet nyt lähtemässä muutoksen tielle. Mikä on siis tavoitteesi vai onko niitä useita? Haluatko asettaa tavoitteelle aikarajan, mihin mennessä olet päässyt päämäärääsi? Konkreettinen tavoite on helpommin saavutettavissa kuin epämääräinen tavoite. Vertailukohteena voimme pohtia työpaikan tavoittelua. Olisitko tyytyväinen jos saisit, minkä tahansa työpaikan vai onko tavoitteesi päästä tiettyyn työpaikkaan? Haluatko päästä parempaan kuntoon vai haluatko juosta Helsingin maratonin? Mitä tarkemmin määrittelet tavoitteesi, sitä helpompi on keksiä keinoja sen tavoitteluun. Sama koskee myös aikamääreen asettamista tavoitteiden suhteen. Haluatko päästä kesäksi kuntoon, vai haetko hitaampaa laihduttamista ajatellen pitkäkestoista elämänmuutosta? Ei ole olemassa oikeaa tai väärää vastausta. Kaikki riippuu tavoitteestasi.

 

5. Viides askel muutoksen polulla on suunnitelma: miten toteutan muutoksen käytännössä

Aika lähteä toteuttamaan muutosta käytännössä. Pääsemmekin valintojen maailmaan. Teemme päivittäin satoja valintoja, joista vain osan tiedostamme. Niinkin yksinkertainen valinta on aamulla, mitä laitamme päälle tai mitä kahvia tällä kertaa keitämme. Valintoja ohjaavat tunteet ja järki. Pelko ja ahdistus voivat myös vaikuttaa niihin. Jätänkö aamiaisen syömättä, kun haluan noudattaa tiettyä dieettiä? Jätänkö menemättä ryhmäliikuntatunnille, kun ei jaksa tavata muita ihmisiä? Mitä jos keksittäisiinkin muutama eri vaihtoehto sun päivään? Jos et halua mennä tänään ryhmäliikuntaan, niin vaihtoehtoisesti voit tehdä aerobisen treenin kotona omalla kehonpainolla. Mitä jos söisitkin aamiaista, ja sulla olisikin energiaa enemmän koko loppupäivän? Mieli keksii helposti tekosyitä, mutta kun pidät tavoitteesi mielessä, on niistä myös helpompi pitää kiinni. Käytännön ratkaisujen miettiminen valmiiksi helpottaa tätä prosessia.

 

6. Kuudes askel on uuden elämäntavan opetteleminen

Sanotaan, että uuden tavan oppiminen kestää neljäkymmentä päivää. Kun siis toistamme tietyn asian tekemistä 40 päivän ajan, se tulee helpommin myös jäämään rutiiniksi jatkossakin. Toisto ja säännöllisyys ovat siis olennaisia muutoksen tiellä, ja se, että tavoite pysyy kirkkaana mielessäsi. Laita vaikka muistutus tulemaan puhelimeesi joka päivä siihen aikaan, kun yleensä stressaat eniten asioista. Muistutuksessa muistutat jostain hyvin yksinkertaisesta asiasta, kuten; muista hengittää tai taukojumpan aika! Tee siis tavoitteestasi elämäntapa, joka voi näkyä monessakin hetkessä arkesi keskellä.

 

7. Seitsemäs askel on seuranta. Muutos vaatii jatkuvaa seurantaa ja tavoitteiden sekä suunnan tarkistamista

Jokaisella tulee niitä hetkiä, kun alkaa epäillä kehityksen suuntaa. Paino ei laskekaan enää samalla tavoin kuin alkuvaiheessa, tai unelmien työpaikkaa ei ole vieläkään löytynyt, vaikka teet sen eteen tunteja päivässä töitä. Silloin on hyvä pohtia, mitä ollaan tähän mennessä tehty ja saavutettu. Ovatko tekemäsi valinnat arjessa vieneet kohti tavoitettasi vai onko niistä ollut enemmän haittaa? Onko tavoitteesi muuttunut matkan aikana? Määritellään tavoite uudelleen ja aletaan pohtia uusia keinoja jatkaa sen tavoittelua. Epäonnistumia tulee kaikilla, mutta selviytyjän määrittelee se, miten suhtaudut epäonnistumisiin. Improvisaatiossa moka on lahja. Mitä jos epäonnistumisenkin voisi ajatella lahjana, jonka kautta opimmekin paljon enemmän?

 

 

 

Ota yhteyttä – varaa aika ilmaiseen konsultaatioon

Miten minä voisin olla sinulle avuksi? Kerro minulle tarinasi ja etsitään yhdessä keinot löytää paras versio sinusta